अपने हिस्से में सूरज
पहचान- यह केवल एक नाम या चेहरा नहीं, बल्कि व्यक्ति के अस्तित्व, भूमिका, मूल्य और समाज में उसकी स्वीकृति का प्रतीक है।
कभी यह पहचान दी जाती है, कभी थोपी जाती है, और कई बार हम खुद उसे अपनाते हैं।
राजेश पुल्लरवार की यह प्रदर्शनी एक गहरा प्रश्न उठाती है,
“क्या किसी लोकतंत्र में प्रत्येक नागरिक की पहचान और उसका मूल्य वास्तव में समान माने जाते हैं?”
उनकी सृजनकृतियों में बेनाम–पहचान रहित मानव आकार, मूर्तियाँ और असंख्य सांकेतिक छवि उन अनगिनत आवाज़ों की ओर संकेत करती हैं जिन्हें उनके मूलभूत अधिकारों से वंचित रखा गया है।
यह प्रदर्शनी कोई उत्तर नहीं देती, पर एक संवेदनशील संवाद की शुरुआत करती है।
देश के संविधान में विश्वास रखने वाले नागरिक-कलाकार राजेश हमें आमंत्रित करते हैं, खुद से यह सवाल करने के लिए कि क्या हम सच में अपने हिस्से का सूरज देख रहे हैं?
– निखिल पुरोहित, क्यूरेटर, कला लेखक
Our Share onto the Sun
Rajesh Pullarwar is an unflinching and uncompromising artist who carries social compassion and efforts for welfare as an ancestral trait. The present exhibition of multimedia artworks are his tools of negotiation to navigate through the social disparities to establish a fair dialogue based on equality. Unlike the weapons that result in erasure of the voices, his instead become a platform to raise. The media are a potent mix of charcoal reflecting the darkness of the class differences, the graphical silhouettes, and the iconised absence of the people. Art for him has been a powerful weapon to resonate the ideas of camaraderie and co-habitation offering just value to each living in a democratic state.
His works are elegies and indictments of the socio-political divides. Each figure he renders – ambiguous, adrift, erased-is a testament to a state’s shortcoming towards its own promise made to its people. The title Apne Hisse Mein Suraj asks – is light, dignity, visibility equally distributed in a so-called democratic republic? In the silence and systemic collapse during the COVID-19 pandemic, Rajesh stood witness-not just with empathy, but with action, feeding migrants, tending to the forgotten, recording what the nation wanted to forget.
Perhaps, this exhibition is not a plea for attention, but a refusal of mass amnesia. It interrogates the quiet complicity of cultural institutions for an aesthetic laundering of suffering, and the artist’s own burden – to speak, even when survival tempts silence.
This is not just Rajesh’s Sun. It is the ember we all must carry.
ALL STRENGTH TO ART THAT DARES TO SPEAK!
-Amrit Kartar, Artist